سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفحه اصلی

ایمیل مطالب پروفایل مدیر رهبری پشتیبانی

برچسب‌ها
حسن جان
دانلود
امام خامنه ای
امر به معروف
امر به معروف و نهی از منکر
آمرین
عکس
نهی از منکر


ارشیو مطالب


امکانات


persian gulf

از بیانات امام خامنه ای در مورد امر به معروف و نهی از منکر

نویسنده : آمرین

موضوع : امام خامنه ای، امر به معروف، نهی از منکر

نظر

امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کنید

جوانان در محیط خودشان امر به معروف و نهی از منکر کنند.

چرا این واجب در جامعه اسلامی اجرا نشده است؟

نگویید به من چه؛ او هم نمی تواند بگوید به تو چه؛ اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید. بعضی ها خیال می کنند تا منکری دیده شد، باید با مشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحی داریم که از مشت کارگرتر است. آن چیست؟ سلاح زبان. زبان از مشت خیلی کارگرتر و نافذتر و مؤثرتر است؛ مشت کاری نمی کند.

تکرار امر به معروف و نهی از منکر گناه را در جامعه می خشکاند

...حرف بزنید، بگویید؛ یک کلمه بیشتر هم نمی خواهد؛ لازم نیست یک سخنرانی بکنید. کسی که می بینید خلافی را مرتکب می شود- دروغ، غیبت، تهمت، کینه ورزی نسبت به برادر مؤمن، بی اعتنایی به محرمات دین، بی اعتنایی به مقدسات، اهانت به پذیرفه های ایمانی مردم، پوشش نامناسب، حرکت زشت- یک کلمه آسان بیشتر نمی خواهد؛ بگویید این کار شما خلاف است، نکنید؛ لازم هم نیست که با خشم همراه باشد. شما بگویید، دیگران هم بگویند، گناه در جامعه خواهد خشکید. امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کنید.

تاثیر زبان بیش از دست

چرا بعضی ها از گفتن ابا می کنند؟ یک عده بر اثر ضعف نفس از گفتن ابا می کنند، یک عده هم خیال می کنند که گفتن فایده ای ندارد؛ باید با دست جلو بروند! نه، زبان از دست خیلی مهمتر است. امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کنید؛ نگذارید در جوامع جوان –چه در مدرسه ها و چه در دانشگاه ها، کار به فساد بکشد. این مراکز برای دشمن هدف است. بدانید که نسل جوان این جامعه و این ایران اسلامی زنده است؛ دشمن هم این را بداند. با بودن شما جوانان مؤمن حجت بر ما تمام است.

سخنرانی در سال 1370

بهترین شیوه برخورد با منکرات چیست؟

بستگی به این دارد که چه کسی بخواهد برخورد بکند. اگر شما بخواهید برخورد کنید زبان است. شما به غیر از زبان هیچ تکلیف دیگری ندارید. نهی از منکر برای مردم فقط زبانی است. البته برای حکومت، این طور نیست. اگر منکر بزرگی باشد برخورد حکومت احیانا ممکن است برخورد قانونی و خشن هم باشد. لیکن نهی از منکر و امر به معروفی که در شرح مقدس اسلام هست زبان است.

تعجب نکنید من به شما عرض می کنم که تاثیر امر و نهی زبانی اگر انجام بگیرد از تاثیر مشت پولادین حکومت ها بیشتر است. من چند سال است که گفته ام امر به معروف و نهی از منکر.

البته عده ای این کار را می کنند اما همه نمی کنند. همه تجربه نمی کنند، بعد می گویند آقا چرا اثر نمی کند. تجربه کنید؛ منکری را که دیدید با زبان تذکر دهید. اصلا هم لازم نیست زبان گزنده باشد و یا شما برای رفع آن منکر، سخنرانی بکنید. یک کلمه بگویید: آقا، خانم، برادر، این منکر است. شما بگویید نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کی می تواند منکر را ادامه بدهد؟ البته به شما بگویم عزیزان من، منکر را باید بشناسید. چیزهایی ممکن است به نظر بعضی منکر بیاید در حالی که منکر نباشد. باید معروف و منکر را بشناسید. واقعا باید بدانید این منکر است.

بعضی ها گفته اند که باید احتمال تاثیر وجود داشته باشد. من می گویم احتمال تاثیر همه جا قطعی است. مگر در نزد حکومتهای قلدر، قدرتمندها و سلاطین. آنهایند که البته حرف حساب به گوششان فرو نمی رود و اثر نمیکند. اما برای مردم چرا، برای مردم حرف اثر دارد. بنابراین، پاسخ من این شد که بهترین روش برای شما زبـان است.

یکی از چیزهایی که در جامعه از بدی جلوگیری میکند، نهی از منکر و منکر ساختن منکر است. نگذاریم منکر معروف بشود و معروف منکر بشود.

نهی از منکر کردن مثل این است که بگویید آقا چرا این کار را می کنی؟ این چه حرکت بدی است که انجام می دهی؟ یک نفر بگوید دو نفر بگویند ده نفر بگویند بالاخره طرف مجبور می شود ترک کند؛ یعنی اگر بارها گفته شد روحا مغلوب می شود.

معجره امر به معروف و نهی از منکر زبانی

     

من همین امر به معروف و نهی از منکر زبانی را ولو به شکل خیلی راحت، آرام و بدون هیچ خشونت و دعوایی واقعا از معجزات اسلامی می دانم.

مثلا یک نفر دارد کار خلافی می کند می گویند آقا شما این کار را نباید می کردی. این مطلب را بگو و برو. می گوید او برمی گردد دو تا فحش به من می دهد. خیلی خوب حالا دو تا فحش هم به شما بدهد برای خاطر امر خدا تحمل کنید. اگر نفر دوم هم بگوید آقا شما باید این کار را نمی کردی بدانید اگر دعوا هم بکند دعوایش کمتر از آنی است که با نفر اول کرده است. نفر سوم و نفر دهم و نفر بیستم هم همین طور. بنابراین اگر نهی از منکر باب شد و تا نفر بیستم رسید شما خیال می کنید آن آدم دیگر آن کار را تکرار خواهد کرد؟ نهی از منکر واقعا معجزه می کند فقط هم زبانی؛ یدیش در اختیار حکومت است؛ یعنی اگر جایی باید با گناهکار به صورت یدی و مجازاتی برخورد بکنند فقط دستگاههایی از حکومت هستند که مسئول این کارند.

سخنرانی در سال 1377



برچسب‌ها:
 

شنبه 90/11/1

 

مطالب گذشته
علی خلیلی
امام خامنه ای ...
از بیانات امام خامنه ای در مورد امر به معروف و نهی از منکر
دانلود کتاب ده درس امر به معروف و نهی از منکر استاد قرائتی
دانلود کتاب امر به معروف استاد قرائتی به صورت pdf
نام گذاری امام حسن ع
حسن جان
آمرین
حسنک و چوپان دروغ گو
سر عدد 12
حسن جان
افتتاح وبلاگ




طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
لینک دوستان


     

تمامی حقوق مطالب و محتوا برای amerin محفوظ میباشد